Digitale gastbeleving: dat moet je meemaken!
Veilig én hypermodern: het eerste, volledig op afstand bestuurbare hotel van Europa staat in Schagen. Hotel Soho op de Markt durft het aan om als allereerste in Europa zijn gasten een honderd procent digitale gastbeleving te bieden. Dankzij een ingenieuze samenwerking tussen Frits van Nieuwenhuizen van SoHo, Elro van Rees van Concept Facilities en René Stamer van Guest Compass.
Hoe werkt een op afstand bestuurbaar hotel precies? Om eerlijk te zijn: doodeenvoudig. Want hoe futuristisch het ook klinkt, in de praktijk is het eigenlijk ontzettend simpel. Sterker nog, gebruiksvriendelijkheid was zelfs de belangrijkste voorwaarde voor de digitale gastbeleving. Want hoe technisch en geavanceerd ook - voor de hotelgast moet een overnachting in hotel SoHo voelen als een verrijking en niet als hip gedoe.
Korte rondleiding
Je boekt online een kamer. Vervolgens ontvang je een bevestigingsmail met daarin een link naar een web-app. Eenmaal bij het hotel open je via die web-app - je hoeft dus geen app te installeren op je mobiel maar gebruikt de online app van SoHo - de deur van het hotel en daarna de deur van je kamer. Niet met een ingewikkelde code of een wachtwoord, maar gewoon door te swipen. Met de web-app kun je in je kamer alles bedienen: verlichting, verwarming, gordijnen, televisie - you name it. Natuurlijk kan dat ook 'gewoon': in de kamer heeft alles ook een aan/uit-knop of een bedieningspaneel. De web-app van een op afstand bestuurbaar hotel werkt natuurlijk zelf ook op afstand. Ga je uit eten en kom je pas laat op de kamer terug? Dan zet je de verwarming of de verlichting al voor terugkomst aan. Roomservice? Ontbijt reserveren? Extra zeep of handdoeken bestellen? Tot en met het uitchecken aan toe doe je alles via de SoHo web-app.
Analoge troubles
Is elke mogelijke situatie zo wel afgedekt? Want als alles via de web-app loopt, is het wel erg onhandig als je je telefoon kwijtraakt of als die hapert. Dan sta je daar ineens heel analoog midden in een digitale gastbeleving. Ben je zonder web-app ineens out-of-control ...
Maar ook aan dat soort calamiteiten is gedacht. Want je kunt je altijd, 24/7, via de intercom melden bij de receptionist-op-afstand. Die kan je vervolgens heel oldskool weer binnenlaten - zodat je je digitale gastbeleving ongehinderd kunt voortzetten.
SoHo opent in april 2021 zijn deuren.